Publicaties

Terug

Publicaties 


[Bijgewerkt tot 2020]



Onderwijs


Walsweer, A., Herder, A. & J. Berenst (2018). Taal en leren in Fryslân. Van probleemgebied naar proeftuin. In: Coenders, M., Metselaar, J. & J. Thijssen (red.), Vital Regions. Samen bundelen van praktijkgericht onderzoek. Eburon, Delft, p. 145-160 


Hesemans, L. & I. Kappert (eindred.) (2017) Poëziegids junior: inspiratiebronnen voor poëzielessen in het basisonderwijs. Poëziepaleis Groningen


Herder, A. (2015). Samen schrijven bij onderzoekend leren volgens de empirische cyclus. In: MeerTaal, special Tech Your Future, p. 8-9 


Herder, A., Hiddink, F., Prenger, J., Pulles, M., Gosen, M., Singelsma, J. & J. Berenst (2013). Samen Onderzoeken. Drie onderzoeksprojecten voor nieuwsgierige kinderen in groep 1 tot en met 8. NHL Hogeschool, Lectoraat Taalgebruik en Leren, Leeuwarden


Ekens, T., Herder, A., Maden, F. van der & A. Schlebusch (2012). NU Nederlands 3F. Noordhoff Uitgevers, Groningen 


Ekens, T., Herder, A., Maden, F. van der & A. Schlebusch (2012). NU Nederlands 2F. Noordhoff Uitgevers, Groningen 


Herder, A. (2012). Algemene handleiding bij Argus Clou – methoden voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek voor het basisonderwijs. Malmberg, ‘s-Hertogenbosch (advisering taalontwikkelend lesgeven)


Beek, P. van, Beentjes, G., Ebbers, D. (red.), Herder A., Sinkgraven, R. & T. Steeghs (2010). De poëziegids. Inspiratiebronnen voor poëzie lessen. Het Poeziepaleis, Groningen 


Herder, A. (2008). Katern Taalsteun. In de handleidingen van de methoden Brandaan (GS), Naut (NT) en Meander (AK), groep 5 t/m 8 basisonderwijs, Malmberg, ’s-Hertogenbosch 


Glopper, K. de & A. Herder (2006). Modulen taalkunde voor de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Expertisecentrum taal, onderwijs & communicatie (Etoc), Groningen 


Nijman, J. & H. Roest (red.) (2004). Speurtocht. Geschiedenis voor het basisonderwijs. Deel 5, deel 6, deel 7 en deel 8. ThiemeMeulenhoff, Utrecht (Taaladvies en training auteurs) 


Herder, A. & J. Berenst (2002). Evaluatie-instrument Boekenpret. Vereniging NBLC/ Stichting Lezen, Den Haag/ Amsterdam 


Herder, A. (2003), Studietaalvaardigheden in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Lesmap Onderzoeken en schrijven. Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie, Groningen 


Herder, A., Linthorst, R., Hofstede, D., Bekkers, L., Kennedy. C (2003), Zebra cd-rom 4, ThiemeMeulenhoff, Utrecht (Cd-rom 4 bij Zebra, een NT2-methode voor 12- tot 18- jarigen) 


Ebbers, D., Herder, A., Kamp, M., Molendijk, M., Pulles, M. (2000), Naslag, Meulenhoff Educatief bv, Amsterdam



Onderzoek 


Herder, A., Berenst, J., de Glopper, K., & Koole, T. (2020). Sharing knowledge with peers: Epistemic displays in collaborative writing of primary school students. Learning, Culture & Social Interaction, 24, 100378, ISSN 2210- 6561,https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100378.


Herder, A., Berenst, J., Koole, T. & K. de Glopper (2018). Reflective practices in collaborative writing of primary school students. International Journal of Educational Research, 90, 160-174. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.06.004


Herder, A., Berenst, J., de Glopper, K., & Koole, T. (2018). Nature and function of proposals in collaborative writing of primary school students. Linguistics and Education, 46, 1-11. doi:https://doi.org/10.1016/j.linged.2018.04.005 


Herder, A. & M. Pulles (2015). Kennisontwikkeling tijdens gezamenlijke lees- en schrijfactiviteiten. In: Mottart, A. & Vanhooren, S. (red.). 29e Conferentie Onderwijs Nederlands, Academia Press, p. 246-265 


Herder, A. (2014). Samen van ideeën naar tekst. Interactie over inhoud en taalgebruik tijdens schrijven. In: MeerTaal 2-2, p. 4-9 


Herder, A. (2014). Leerzame interactie tijdens samen schrijven. In: Mottart, A. & Vanhooren, S. (red.). 28e Conferentie Onderwijs Nederlands, Academia Press, p. 126-131 


Herder, A. & J. Berenst (2006). Over taalbeleid gesproken. Een onderzoek naar de wijze waarop verschillende actoren in het voortgezet onderwijs in Amsterdam invulling geven aan het begrip taalbeleid. Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling gemeente Amsterdam/ Etoc, Groningen 


Herder, A. en K. de Bot (2005). Vroeg vreemdetalenonderwijs in internationaal perspectief. Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijs/ Etoc, Den Haag/ Groningen 


Herder, A. (2004). Schrijvend-leren en tekstanalyse: grafische representatie van kennisstructuren. In: Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen (TTWiA), nr. 72, jaargang 2004, nr. 2, p. 9- 22 


Herder, A. (2003), Leerlingen over taaltaken in het voortgezet onderwijs, Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie, Rijksuniversiteit Groningen 



Schrijfwerk 


Herder, A. (2019). Een eerste indruk: kansen maar ook vraagtekens. Lerarenopleiders over plannen voor een nieuw bevoegdhedenstelsel. In: Van Twaalf tot Achttien, 9, november, p. 10-11


Herder, A. (2018). Onderwijskwaliteit samen in beeld brengen. In: Van Twaalf tot Achttien, 9, november, p. 22-23 


Herder, A. (2018). Verschenen proefschrift: Maar als je erover nadenkt. Een jaar literatuuronderwijs in groepen 7 en 8 van de basisschool. In: Levende Talen Tijdschrift, 19 (1), p. 35-38


J. Berenst, S. Faasse, A. Herder, M. Pulles (2016) (red.). Meer dan lezen. Over geletterdheid, geletterdheidsontwikkeling en leesonderwijs. Van Gorcum, Assen 


Pulles, M. & Herder, A. (2016). Kritisch verwerken van informatiebronnen. In: Berenst, J. et al (red.), Meer dan Lezen. Over geletterdheid, geletterdheidsontwikkeling en leesonderwijs. Assen: Koninklijke Van Gorcum. pp. 246-265


Pulles, M. Hiddink, F. & Herder, A. (2014) Taalontwikkeling door onderzoekend leren rondom thema’s. In: Meertaal, 2-1, p. 14-17 


Herder, A. (2012). Leerpleinen kunnen niet zonder visie. In: Van Twaalf tot Achttien, nr. 4, april 2012, p. 14 


Herder, A. en T. Wildeboer (2011). Durf jezelf uit te dagen. Ervaringen met de Vaardigheidsmeter Instructiegedrag. In: Pulse Primair Onderwijs, jaargang 3, nr. 3, p. 18-21 


Herder, A. & K. de Bot (2009). Grote zorgen over aanbod van Engels voor anderstalige leerlingen zijn niet nodig. In: Taal Lezen Primair, maart 2009, nr. 1, p. 6-9 


Herder, A. (2008). Eén school, drie soorten taalbeleid. Kan dat wel? In: Van twaalf tot achttien, december 2008, p. 22 – 25 


Herder, A. & J. Berenst (2008). Perspectieven op taalbeleid. In: Remediaal, nr. 6, 2007/2008, p.9-14 


Bot, K. de & A. Herder (2008). Effecten van vroeg vreemdetalenonderwijs (1). In: Taal Lezen Primair, juni 2008, nr. 1, p.2-3 


Herder, A. & K. de Bot (2007). Vroeg Engels in het Nederlandse taalcurriculum. Expertisecentrum taal, onderwijs & communicatie, Rijksuniversiteit Groningen 


Herder, A & F. Kuiken (2007). Een grote diversiteit. Taalbeleid in woorden en daden. In: Les nr. 145, 25e jaargang, februari, p. 26 -31 


Herder, A. (2006). Taalkundemodulen voor de tweede fase. In: Levende Talen Magazine, nr. 7 (oktober), jaargang 93, p. 9-12 


Herder, A. (2006). Taalactiverende didactiek in nieuwe geschiedenismethode. In: Taal Lezen primair, nr. 19 (juni), p.1-3 


Herder, A. (2005). Schrijven om te leren. In: Taal Lezen primair, nr. 16 (mei), p.18-20 


Herder, A. & N. Janssen (2005), Vaktaal op niveau aan risicojongeren. In: Profiel, jaargang 14, nr. 3 (april), p.37-39 


Herder, A. (2004) Brainbox vervangt het boek. In: Van twaalf tot achttien, nr. 1, p. 28 - 29 


Berg, I. van den, G. Doze, A. Herder (2002), Samen werken tijdens de zaakvakken is taalwinst - samenwerkend leren bij wereldoriëntatie (2), in: Taal Lezen Primair, oktober, nr. 8, p. 16-18 


Bienfait, N. & A. Herder (2002), Samen werken, samen praten - samenwerkend leren bij wereldoriëntatie (1), in: Taal Lezen Primair, april, nr. 7, pag. 19-21 


Meestringa, Th. & E. van der Laan (red.) (2002), Bronnenboek taalgericht vakonderwijs, SLO Enschede 


Herder, A. (1999), Onzelfstandige leerling neemt plaats in het studiehuis. In: Handboek Studiehuis Basisvorming/ Tweede fase, (6e aanvulling, februari, hoofdstuk 11), Samson H.D. Tjeenk Willink, Zutphen 




Share by: